Fredag den trettonde.

Idag har jag lärt mig något nytt, varför fredagen den 13:onde är en olycksdag. Jag chansade på att det hände något hemskt fredagen den 13:onde på typ 1600 talet och då fick någon för sig att det var en oturs dag och så har det hängt med alla dessa år, men fel hade jag men vafan man kan ju inte veta allt;) så jag googlade och kom fram till att talet 13 och fredagen anses vara otursdrabbat och talet anses vara förknippad med gammal gudinnedyrkan och således av ondo. Misstron och oviljan mot både fredag och talet  tretton är mycket gamla, men dessa sammankopplades inte förrän vid mitten av 1800-talet och dök först upp i USA. Så nu vet ni det ;) kan även tillägga att om det är fullmåne på fredagen den 13:onde så är det istället en riktig lyckodag, men detta händer bara 17 gånger på ca 200 år, så ahh. haha nu vet ni det :) kan även medela att fredagen den 13 Juni 2014 kommer vara nästa gång det är fullmåne så tills dess får ni ha otur:) Så är det med det, nu lärde ni ju er något nytt kanske ;) haha. Men jaha :) om man kanske skulle ta och sova, Imorgon har jag APU och då blir det tillsammans med Maggan, för Catharina är i Stockholm. Så nu vet ni det. Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback